Pomôcť svojmu autu z nepohody? Sám asi nie
Publikované 13.11.2016 v 07:16 v kategórii Auto-moto a príbehy z ciest, prečítané: 171x
Väčšina ciest, na ktoré vyrazím autom, dopadnú dobre. Sem-tam sa niečo pokazí, aj keď len výnimočne. Oveľa častejšie sa podarí aj niečo odtrhnúť. Maličkosti sa dajú riešiť až v najbližšom servise. Keď však auto zostane stáť, je dobré vedieť, že môžem zavolať na asistenčné služby pre motoristov.
Viac hláv dá dokopy rýchlejšie riešenie. Stačí vytočiť číslo služieb motoristom a operátorovi popísať vzniknutú situáciu. Nájsť riešenie a dojednať pomoc. Viac svetla do poruchy pomôže vniesť posádka asistenčnej služby. Ak dokáže popísanú poruchu opraviť priamo na mieste, dá sa pokračovať ďalej. Ak nie, nasleduje cesta do servisu, kde už sa o auto postarajú mechanici. Asistenčné služby pre motoristov majú výrazne navrch oproti nezištnej pomoci od kamarátov, ktorí nemusia byť práve v dosahu.
Zháňať si odťah a objednávať servis? Keď treba, ľudí na to mám
Keď som chodil na vysokú školu, ako doktorand som mal staršie auto. Raz do roka som ho dával prehliadnuť. Napriek tomu sa raz stalo, že na ceste diaľnicou z Bratislavy niekde okolo Považskej, auto začalo strácať výkon, až som musel celkom zastať. Niekde sa niečo pokazilo. Zabezpečil som odstavené auto, otvoril kapotu, ale zjavný problém som nevidel. Do školy som išiel na tri dni. Technik asistenčnej služby odporúčal dať auto do servisu. Mal som pred sebou ešte kus cesty a veľa som kvôli autu zmeškať nemohol. K staršiemu autu som si preventívne okrem PZP prikúpil aj asistenčné služby.
Oprava by na odhad stála viac ako sto EUR. Rozhodol som sa dať auto prezrieť do servisu, kým ja budem pokračovať v ceste vlakom a na spiatočnej ceste si v meste auto vyzdvihnem.
Asistenčná služba všetko zariadila. Zo servisu mi volali, že zistili problém v riadiacej jednotke, vedia ju opraviť, ale komplexná oprava bude drahá. Kompromisom bolo obmedzenie rýchlosti, aby som v bezpečnom režime, hoci najviac 90-kilometrovou rýchlosťou, mohol dôjsť domov. Tam sa už o auto postarajú v mojom servise.
V problémoch alebo neočakávaných situáciách je dobré mať všetky kontakty v mobile alebo na kartičke pri technickom preukaze, keby náhodou. Ak poskytuje poisťovňa vlastnú aplikáciu, kontakty a návody ako postupovať, prípadne hlásiť poistnú udalosť, sú obsiahnuté priamo v nej. Toto sa mi na modernom poistení áut páči. Osobne uprednostňujem mobilnú platformu, pretože mám všetko na jednom mieste. Auto, zdravotnú poisťovňu, banku, navigáciu. A vlastne ešte celá kopa ďalších súčastí tam je…
Využívanie asistenčných služieb rastie oproti dovolenkovej sezóne tiež v zime. Je to hlavne pre mrazom vybité autobatérie. Kamarát v práci bol už so svojím autom tak zžitý, že so sebou v tých najväčších mrazoch vozieval núdzovú štartovaciu sadu s malou batériou a káblami. Hovorieval, že tá v aute je dobrá, len mrazivá zima robí svoje. No na to, aby sa batéria v aute vybila, nemusí byť ani zima, stačí nechať kľúče pár hodín v zapaľovaní alebo zabudnúť zhasnúť svetlá a štartovacia energia je fuč.
Kompromisy narobia viac problémov ako úžitku
V povinnom zmluvnom poistení je istota, že ak niekomu spôsobím škodu, poisťovňa za mňa vyplatí náhradu. Ak mám len toto, v prípade problému môžem zostať s dlhým nosom. Aby som mohol v pokoji odšoférovať minimálne tisícovku kilometrov mesačne, chcem mať viac ako len základ.
V časoch, keď som mal ešte len taký základný príjem, havarijné poistenie a asistenčné služby sa mi zdali ako luxus. Celý poistný balík ma stál kompletnú výplatu. Neuvažoval som vtedy celkom triezvo. Bolo to síce veľa peňazí naraz, ale na druhú stranu, keď som auto v zime nabúral, z vytriezvenia ma mrazilo.
Prvé, kam som volal ešte v šoku, bola asistenčná služba. Havarijné poistenie som síce nemal, ale ten hlas v telefóne mi našťastie pomohol dostať sa zo šoku a haváriu riešiť. Poučil som sa z vlastnej skúsenosti a stálo ma to viac, ako som chcel. Ušetril som do päť stovák za kompletné poistenie, ale koniec koncov som utratil niekoľkonásobne viac.
Ako prvá ma zinkasovala polícia na pokute, proti tomu sa poistiť nedá. Škodu na majetku voči poškodenému za mňa uhradila poisťovňa z PZP. No mne zostal vrak, ktorého odpratanie a likvidáciu som si musel zatiahnuť zo svojho. Už len odťah a zošrotovanie vraku, ktorý bol dokrčený ako tvár pijana po nočnom záťahu, ma vyšlo vyše ročného havarijného poistenia so všetkými pripoisteniami.
Mal som šťastie v nešťastí, že som šoféroval sám, nikoho som nezranil a nezostal som dolámaný. Vtedy, keď som stál v tom hlbokom snehu a pozeral sa na roztrieskané auto opreté do pletiva, tých zopár vyvrátených a polámaných betónových stĺpikov ako memento pripomínalo miesto mojej havárie ešte niekoľko nasledujúcich týždňov. Bol som vďačný, že som zostal celý aspoň ja, i keď dotlčený.
Vyše roka som musel cestovať a spoliehať sa na spoje verejnej dopravy. Cesta do práce sa mi natiahla o niekoľko desiatok minút, musel som strpieť preplnené spoje. Všetko to, čo som ušetril týmto štýlom cestovania, odložil som si ako základ na nové auto. Nechcel som sa vzdať toho pohodlia pri cestovaní na vlastnom, kedy som bol pánom vlastného času.
Na novom alebo starom, riziká radšej vnímať ako ignorovať
Za čas som sa odhodlal kúpiť auto úplne nové. A na novom aute sa šetriť neoplatí. Zobral som si k nemu poistné služby v plnej výbave. A kým som mal kompletné krytie, s autom som precestoval bez obáv pol Európy. Za to, že som mal haváriu, som si musel síce trochu priplatiť, ale teraz už to mám bez prirážky.
Za celý ten čas, čo aktívne šoférujem, sa mi prihodilo len zopár maličkostí, ktoré mi pomohli vyriešiť asistenčné služby PZP. Tie si už stabilne priobjednávam k povinnému základu. Tiež je dobré mať poistené sklá, keď chodievam po diaľnici alebo po okresných cestách. Konkrétne v zimnom období je veľmi prezieravé mať toto ošetrené. Kameň v čelnom skle nie je žiadna maličkosť, hlavne keď sklo treba vymeniť za nové. V opačnom prípade je to zasa na pokutu. Keď som si to cenovo porovnával, prevencia vychádza oveľa lacnejšie.
Výhodou je, keď sa dá poistenie prerušiť mimo výročia zmluvy
Príjemné zistenie bolo, že mi moja poisťovňa umožnila na požiadanie niektoré pripoistenia vypnúť. Hlavne, keď som zostal po úraze so zlomenou nohou na polročnej PN. Pracoval som vtedy z domu, šoférovať som nesmel, a tak auto používala žena, aj to len výnimočne, keďže má svoje. Tak prečo platiť za obe autá garancie, keď jedno dlhodobo drieme v garáži?!
Kedy a či vôbec?
Poisťovací agent povie, že vždy a za každých okolností áno. Sú v tom provízie. Ja viem svoje, keď netreba, oplatí sa vypnúť. A naopak. Flexibilita je pre mňa veľmi dôležitá, to považujem za kvalitnú službu motoristovi. Keď sa ma sestra pýtala,kedy sa vodičovi hodia asistenčné služby, moja odpoveď vychádzala z mojich skúseností.
V každom prospekte sú zhruba tri základné úrovne: porucha, havária a krádež. S rozdielmi, či je to domáca poistná udalosť, alebo zahraničná. Za hranicami treba mať vyššie poistné limity, čo aj bývajú. Riešenie problému doma a prípadný odťah domov nebýva taký komplikovaný, ako keď po havárii zostane auto nepojazdné, skrátka na odpis.
Mať asistenčné služby PZP je žiadané, napríklad keď je vybitá batéria, s čím mám svoje skúsenosti. Potom kľúče, či už zabudnuté, alebo zabuchnuté. Alebo celkom kuriózne natankovanie nafty namiesto benzínu, prípadne naopak. Toto je celkom bizarné, ale vôbec nie ojedinelé. Stať sa to môže aj rozlietanému profi šoférovi. Starosti, zhon a rozbehaná myseľ urobia svoje.
Keď problém asistenčná služba nevyrieši priamo, pomôže zorganizovať jeho nápravu a to je najdôležitejšie. Neviem si predstaviť, že by som všetko vybavoval sám, hlavne, ak sa niečo takéto stane niekde stovky kilometrov od môjho domáceho servisu.
Komentáre
Celkom 0 kometárov